Onbekend terrein

Gepubliceerd op 29 mei 2023 om 21:33

Vanmorgen hebben we uitgeslapen tot 7.30! Mijn Noorse slaapritme zit er weer lekker in. Ik doe mijn ogen dicht en slaap. Steef moet nog een beetje wennen aan de schone lucht en ziet bijna elk uur even de klok...

Na nog een keer gedoucht te hebben zijn we om 9.00 uur vertrokken. Na een paar kilometer passeren we de souvenirswinkel op de Poolcirkel, waar we uiteraard even stoppen om wat prullaria te kopen.

In de winkel komen we een Nederlandse vrouw tegen die hier met haar man op de parkeerplaats overnacht heeft. Ze vertelt dat gisteravond de achterdeur van de camper is opengewaaid, waardoor de kunststof achterruit nu gebroken is. Gelukkig kon dat nog bij elkaar gehouden worden met ducktape...

Wanneer we net weer onderweg zijn, liggen er ineens wat stukken van een kapotte autospiegel op de weg. Een paar honderd meter verderop zien we de camper van de Nederlanders staan en we besluiten even te stoppen. Blijkt dat een tegemoetkomende camper niet goed rechts heeft gehouden, waardoor de spiegels elkaar geraakt hebben. Hun spiegel is eraf gereden en door het zijraampje geknald. Wat een pech! De veroorzaker is doorgereden... Dubbel pech is dat het tweede Pinksterdag is, dus alle garages zijn gesloten... Helaas hebben wij ook niks in de camper wat voor zijraam of zijspiegel kan dienen, dus we nemen weer afscheid en vervolgen ieder onze eigen weg.

We lunchen vlakbij Kråkmo met knäckebröd met de lekkerste kaas van Kaazaak en Eitjes van de Boer. Zon en regen wisselen elkaar lekker af vandaag, zodat de zonnebril steeds op en af gaat.

Vanaf Faiske is deze rit voor ons compleet nieuw terrein. Ik had verwacht dat het al heel snel vrij kaal zou worden omdat we zo hoog boven de Poolcirkel zitten, maar het is alles behalve dat! Noorwegen verrast ons weer! Even later nemen we, met uitzicht op de Lofoten, de pont van Bognes naar Skarberget. Wij rijden namelijk eerst naar Senja, een eiland boven de Lofoten, waar het prachtig moet zijn... Tja, waar niet....

We overwinnen een paar bruggen:

Sjombua scoort een dikke 8, Stefan kon niet bedenken waarom hij er niet overheen zou gaan. Ook niet waarom per se wel trouwens, maar de route loopt nou eenmaal zo, dus vooruit dan maar...

Hålogalandsbrua van 1533 meter lang was een grotere uitdaging. Die krijgt een 5.

Voor de avond vinden we een top 10 plekje om te overnachten! We zijn een stukje van de E6 afgegaan en staan aan het water bij het Nordnorsk Båtmuseum in Gratangen. De middernachtzon schijnt, de watervallen kletteren van de besneeuwde bergtoppen en er is niemand in de buurt te bekennen.... We eten wat, lopen nog even een rondje en maken een klein vuurtje. Dat douchen van vanmorgen is weer teniet gedaan. Lekker man....🥰🔥

Via WhatsApp kregen we nog de vraag hoe de elektriciteit in de camper geregeld is en hoe we onze elektronica opladen. Leuk om in de blog ook op de praktische zaken in te kunnen gaan!

Tijdens het rijden gebruiken we vooral de usb-snellader die op de motor-accu aangesloten is om onze telefoons op te laden.

Wanneer we stilstaan, gebruiken we de huishoudaccu van de camper. Die laadt op tijdens het rijden via de motoraccu (wou dat ik dat ook kon 😄) en via de zonnepanelen op het dak (dus ook als we stilstaan).

We hebben USB-poorten door de hele camper en voor apparatuur met een stekker, zoals de oven en de speaker, hebben we een omvormer die de stroom uit de huishoudaccu omzet naar 220 volt.

Uiteraard hebben we ook nog de mogelijkheid om de camper aan te sluiten op een stroompaaltje bij een camping, maar dat gebruiken we eigenlijk nooit.

Wil je nou iets weten over het reizen met een camper, stel dan gerust je vraag via WhatsApp of in een comment onder deze blog, dan zullen we er proberen antwoord op te geven!