Op naar het noorden!

Gepubliceerd op 1 juni 2024 om 21:18

Het is zover! We gaan weer richting het mooie noorden van Europa! En dit keer eens niet met een vooraf zorgvuldig uitgestippelde route. Want wat vooral ik merkte, was dat zo'n route ook voor een bepaalde druk zorgt. Er was nooit veel tijd voor rust ingebouwd, dus iedere dag moesten er flink wat kilometers afgelegd worden. En het voelde alsof dat elke dag weer moest, want anders zouden we misschien niet op tijd bij de boot zijn. Meestal resulteerde dit in een ietwat gehaast gevoel onderweg en véél te vroeg op de eindbestemming. We genoten wel, maar vooral ik kwam hierdoor niet echt tot rust. Dit jaar gooien we het dus over een andere boeg!

Omdat we de grote lijnen van Noorwegen nu wel ontdekt hebben, gaan we dit keer dus zonder route en concentreren we ons wat meer op het zuid- en zuid-westelijke gedeelte van het land. 's Morgens bepalen we pas welke kant we op gaan en als we een pauze hebben en we zien een wandelpaadje, gaan we wat vaker zonder al teveel onderzoek te doen op pad. Hopelijk 'ontdekken' we dan zelf ook nog wat pareltjes van routes om te lopen! Ook hebben we het voornemen om een paar tweedaagse wandelingen te gaan maken. Hier hebben we ons uiteraard wel goed op voorbereid ;)!

Ik heb onze dagrugzakken aangepast, zodat we slaapzakken, hangmatten en tarpen mee kunnen nemen.We hebben zelfs proefgeslapen in de hangmatten in onze woonkamer! Daarnaast hebben we nog wat extra (lichtgewicht) hebbedingetjes aangeschaft om te kunnen overleven in de wildernis, zoals onder andere een klein pannensetje en gasflesje, EHBO spullen, een piepkleine schep om een kuiltje te kunnen graven voor als we moeten poepen, hele leuke lichtjes voor aan de hangmat (oké, zonder zouden we ook wel overleven, maar zo kunnen we onze hangmat én elkaar wel altijd vinden in het donker). Ook hebben we kleine doekjes die in de vorm van een pepermuntje geperst zijn. Beetje water erop en alsof Hans Klok er een magisch kunstje mee doet is het ineens een vierkant doekje waar je jezelf mee kunt opfrissen. We moeten ons alleen niet vergissen als we trek hebben in iets lekkers, want dan hebben we binnen no-time een met speeksel volgezogen lapje stof en een hele droge bek!

Maar goed, vandaag zijn we dus vertrokken. Na een rustige opstart vanmorgen, vertrekken we om 11.00 uur vanuit een grauw en grijs Bleiswijk richting Wilster om daar hopelijk op een fijne camperplek te kunnen overnachten. We rijden via Zwolle richting Klazienaveen en gaan daar de grens over richting Bremen. Hoe noordelijker we komen, hoe meer het zonnetje probeert om de wolken te verjagen. Onderweg komen we allerlei oude barrels tegen, volgeplakt met stickers, reservewielen op het dak, feestverlichting rondom, flinke geluidsinstallaties en uitgelaten gasten aan boord. Er is vast ergens één of andere georganiseerde rally of iets dergelijks. Supertof!

Net voorbij Bremen stoppen we om even een powernapje te doen en om met 25 °C in het zonnetje wat te eten. Gister had ik al een soepje gemaakt wat we vanavond alleen maar even hoefden op te warmen. Heerlijk!

Na het eten rijden we door richting Wilster. Het is lekker rustig op de weg en we komen om 20.15 uur aan op de camperplaats, waar gelukkig nog plek genoeg is voor ons campertje. We lezen nog even wat en gaan dan lekker op tijd slapen.