Route 64, de Atlantische weg...

Gepubliceerd op 3 juni 2015 om 21:26

woensdag 03 juni 2015, Atlantische weg, Noorwegen

Vanmorgen werden we wakker gemaakt door het zonnetje op onze camper. Helaas voor ons verschenen al snel de eerste wolken en begon het te spetteren. Mooie en minder mooie dagen wisselen elkaar aardig af.

Vandaag wijken we van onze zorgvuldig geplande route af. We kregen de tip dat we écht bij de Amotan, een grote waterval bij Gjøra, moesten gaan kijken. Dus zo gezegd, zo gedaan...

Vanaf ons plekje aan weg 715, waar een vosje vlak voor ons de weg over rende, reden we richting weg 65. Een niet zo spectaculaire weg, vonden wij... Maar de navigatie had nog wat moois voor ons bewaard! We moesten een klein straatje naar rechts in, weg 510. Het eerste stuk half verhard, later gelukkig weer asfalt. Dit was een weggetje die echt tussen de huisjes in de bergen doorliep en die nèt breed genoeg was voor de camper. Daarna moesten we de 512 op. Steil omhoog met scherpe bochten. We bleven maar klimmen en op een gegeven moment waren we boven de 900 meter, tussen de sneeuw met uitzicht op een bevroren meer. Wat een kadootje was deze route!
Na wat foto's te hebben gemaakt zijn we aan de afdaling begonnen. Aan het einde kwamen we op weg 70 uit richting Gjøra. Ook dit was weer een fabelachtige weg om te rijden. Enorm diepe afgronden en een prachtig uitzicht tussen de bergen door. Noorwegen op zijn best wat mij betreft!

Aangekomen in Gjøra hadden we snel de weg naar de Amotan gevonden. Ook dit was een weg waar je niet nog een andere camper tegen moet komen. Nèt breed genoeg voor ons en af en toe een plekje om te kunnen passeren. We moesten op een gegeven moment kiezen of we links of rechts gingen en we zagen zo snel geen bordjes. Rechts zag er aannemelijker uit, dus de gok genomen. Die weg was nog smaller en steiler omhoog, en eigenlijk niet echt geschikt voor onze Hymermobil... Steef zat met zwetende handjes, want links was een afgrond die steeds dieper werd. En op zo'n smalle weg zit je er dan aan de bestuurderskant écht héél erg dichtbij!

Op een breed gedeelte bij een infobord de camper stil gezet. Even de handjes laten drogen en de bibberbenen tot rust laten komen. Sigaretje doet dan wonderen, haha! En precies op dit punt kletterde de waterval de diepte in. We hebben allebei het lef gevonden om even over de rand te kijken. Wat een diepte! Helaas is dat niet zo goed op foto vast te leggen, maar geloof me, het was bruut!!

Helaas niet de waterval van onderen kunnen bekijken, maar dit was ook een hele belevenis!

Vanaf Gjøra doorgereden via weg 70 naar Kristiansund. Hier begint weg 64, de Atlantische weg, één van de allermooiste wegen ter wereld als we internet moeten geloven. Een weg die via een heleboel bruggen over allerlei eilandjes voert. Voor Steef dus een ware beproeving!! Hier willen we ergens overnachten, zodat we deze weg morgen fris en fruitig kunnen rijden.

We zagen hier nog een hele stoet Bentley's Continental langskomen (voor de autoliefhebbers onder onze volgers...) Steef keek zijn ogen uit! (Ik zag niet veel bijzonders...)

Vanavond pannenkoeken gebakken en daarna een leuk, maar erg winderig plekje voor de nacht gevonden om goed uit te rusten voor de spannende dag van morgen... Hopen dat het dan iets minder hard waait, anders blijven we hier nog een nachtje.