Dag 11 Dovrefjell Nasjonalpark

Gepubliceerd op 21 september 2022 om 18:32

Vanmorgen hebben we de wekker gezet, want we moeten een flink stuk rijden en willen eerst nog een korte wandeling maken vlakbij de camping. Daarom vertrekken we rond 8 uur naar het startpunt van de route. Åmotan is een dal waar drie grote watervallen in uitkomen. We kunnen kiezen voor een lichte wandeling van 1,5 uur of een zware wandeling van 4 uur. De lichte wandeling komt langs twee watervallen en de zware langs alledrie. We kiezen voor de eerste optie en dat is niet alleen omdat we vandaag ook nog ver moeten rijden...

De route loopt over het terrein van een boerderij. We gaan een hekje door en lopen langs een mooi en voor Noorse begrippen waarschijnlijk redelijk vlak grasveld. We zien de eerste waterval, Reppfallet, al mooi tussen de bomen en struiken door. Een stukje verder hebben we ook uitzicht op de tweede waterval, Svøufallet. Dan loopt de route van het grasveld naar beneden, dieper het dal in. Buiten het feit dat we heel veel glibberige boomwortels tegenkomen, is de afdaling prima te doen.

Onderaan de Svøufallet maken we wat foto's en lopen door naar een bruggetje over de rivier om bij nog een uitzichtpunt te komen. We komen langs de afslag voor de zware route en Steef en ik hebben beide dezelfde gedachte. Deze gaan we zeker een keer lopen!

Wat je naar beneden gelopen bent, moet je ook weer omhoog, dus al snel begint de klim richting het punt waar we de campers geparkeerd hebben. Die valt toch ook wel even tegen en ik ben stiekem toch wel blij dat we nu de zware route van 4 uur niet lopen... We klimmen omhoog over de gladde wortels, maar ook met een touw om jezelf op te hijsen bij steile rotsen en via trappetjes die best een paar treden extra hadden mogen hebben... Om wat op adem te komen, neem ik soms een stiekeme pauze om wat foto's te maken...

We beginnen onze autoroute naar en langs Dovrefjell Nasjonalpark, waar de herfst ons weer op een prachtig kleurenpalet trakteert. Een plekje vinden voor de nacht blijkt hier wat lastiger, want bijna overal staat een bordje met 'No Camping'. Uiteindelijk vinden we toch een mooie plek die nog niet vol staat en genieten we 's avonds van een waanzinnig heldere sterrenhemel!